Esborrar Montesquieu

Image

Fa unes setmanes el Consell de Ministres del govern espanyol va aprovar l’avantprojecte de Llei de Seguretat Ciutadana, una proposta normativa que actualitzaria la Llei Orgànica 1/1992, sobre Protecció de la Seguretat Ciutadana. La proposta (aquí es pot consultar la presentació, explicació i notes de premsa del propi ministeri) s’emmarca, com es reconeix en la presentació, en un context d’augment de les manifestacions i protestes socials. Sota aquesta premissa, el ministre Fernández Díaz pretén una profunda reforma que consisteix bàsicament en sostreure al poder judicial la imposició de sancions per vulneració de l’ordre públic i la seguretat i en endurir les sancions sobre determinades activitats, elevant a molt greus algunes infraccions i estipulant-ne de noves.

Perseguits pels escarnis i les protestes ciutadanes (que poden tenir excessos i en alguns casos causar incidents), la resposta del govern Rajoy no és indagar quin és el motiu de fons d’algunes d’aquestes protestes per vehicular la confrontació vers la cooperació, sinó augmentar els mecanismes repressius, reduint les garanties de defensa dels ciutadans que participen en aquestes mobilitzacions, incrementant el potencial d’arbitrarietat per la qual una persona pot ser sancionada en via administrativa.

La proposta legislativa conté un modus operandi similar en tots els casos que es vol limitar: per una banda, s’introdueixen alguns comportaments i actuacions que no constitueixen delicte com a infracció administrativa, i per l’altra, s’estableixen unes sancions molt elevades per als infractors. El fet que alguns elements constitueixin infracció administrativa i no penal (ni falta ni delicte) suposa que qui estableix la sanció no és un jutge, sinó el delegat/da del govern espanyol a cada província, i que s’elimina el requisit de prova i el procés contradictori que hi ha en tot judici. Per tant, tot i que actualment en un procés penal la presumpció de veracitat amb la que compta un funcionari en l’exercici de les seves funcions dificulta en molts casos la defensa de l’acusat, aquest té la possibilitat de presentar proves que contradiguin la versió policial, i el que és més important, aquest procés contradictori es fa davant d’un jutge (que ha de ser imparcial) i previ a la imposició de la sanció. Amb la tipificació de determinats comportaments com a falta administrativa, la protecció judicial que pugui sol·licitar el ciutadà es fa a posteriori, no a priori, d’haver rebut la sanció, cosa que limita els drets de defensa pel que fa a un dels béns que pot estar afectat, com és l’exercici de drets fonamentals, com la llibertat de manifestació o d’expressió.

La situació de sotmetiment a l’arbitrarietat en la que es troba un ciutadà s’incrementa amb el fet que s’inclouen algunes infraccions que són difícils de ponderar i on la subjectivitat hi és molt inherent: fins quan una determinada declaració pública pot ser considerada una “ofensa a Espanya” com es contempla en el propi avantprojecte? On és el límit entre allò que forma part de la llibertat d’expressió i allò que entra dins de la tipificació de la infracció administrativa? Aquesta arbitrarietat afecta clarament els drets fonamentals dels ciutadans, deixant-los en mans del delegat o delegada del govern espanyol de torn, que esdevé de nou un governador civil.

Hi ha alternatives per solucionar amb rapidesa la possible vulneració de l’ordre públic (amb l’afectació sobre la seguretat dels ciutadans que comporta) sense haver de conculcar els drets de defensa? Sí, n’hi ha. Només clar reforçar la figura dels jutjats de proximitat (jutjats de pau i primera instància) i dotar-los dels recursos necessaris, a banda de fomentar la mediació comunitària i també en l’àmbit penal. D’altra banda, cal dir que aquests delictes no són els que col·lapsen els jutjats i que en aquests casos la figura del judici ràpid és habitual i útil. Però potser el que vol el govern Rajoy precisament és eliminar aquestes alternatives (com ja fa amb les propostes relatives a la planta judicial) per evitar el control judicial de les actuacions policials. En definitiva, anar esborrant Montesquieu del nostre sistema de drets i llibertats públiques. El Consell d’Europa ha advertit a priori al govenr espanyol dels riscos d’aquesta proposta. Esperem que no haguem d’esperar a les actuacions d’instàncies judicials europees (el Tribunal Europeu de Drets Humans o el Tribunal de Justícia de la Unió Europea) per canviar la llei, com ha passat darrerament. Si és així, potser qui hauria de sortir del marc europeu no seria la futura Catalunya independent sinó l’Espanya autoritària que el PP intenta reconstruir.

Notícies relacionades:

El Consell d’Europa considera que la llei de seguretat ciutadana és “altament problemàtica” (Diari Ara)

El Consell de l’Advocacia Catalana veu “intolerable” la Llei de Seguretat Ciutadana (Europa Press)

*P.S.: Curiosament, la llei orgànica 1/1992 que vol modificar Fernández Díaz va ser la coneguda com a “llei Corcuera”, que permetia a les forces de seguretat a entrar en un domicili sense autorització judicial, aspecte que va ser anul·lat pel Tribunal Constitucional. Tot torna.

Un pensament sobre “Esborrar Montesquieu

  1. Un exemple més del nivell de democràcia que hi ha Ejspañia. Però no es pensin vostès que a Catalunya, la cosa sigui pas molt diferent,… El seu soci de govern, està exactament en la mateixa línia, i sinó només cal preguntar-li al Conseller “del garrot”, que per cert, ja fa mooolt de temps que hauria d’haver dimitit, per causes diverses, però que com de costum, no volen marxar ni deixar la trona en la que estan aposentats, ni que caiguin pedres del Cel.
    A viure del “momio”!
    I gent així, francament, li farien un favor a la democràcia i al país, no anomenant-se polítics, sinó amenaçadors i agressors i repressors. Els temps tornen, efectivament, i tornen les maneres de l’antic Règim, per desgracia, i no pas sol a Madrid.
    Quan puguin, busquin-se millors companys de viatge, a la tasca de governar aquest país, si pot ser, i ens faran un favor a tots i la pròpia democràcia!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s