El caos de rodalies al Parlament: crònica del debat (I)

Avui, en el ple que s'està celebrant al Parlament de Catalunya, hem portat a terme la compareixença del president de la Generalitat per informar de l'actuació del govern de la Generalitat davant la situació generada a la xarxa ferroviària de rodalies. Un debat que hauria de servir per poder visualitzar les causes del desgavell ferroviari, analitzar-ne les conseqüències i evitar que es tornin a repetir aquestes situacions de cara al futur.
La intervenció del president de la Generalitat, José Montilla, ha seguit els arguments en què ha basat les seves intervencions públiques sobre aquesta qüestió les darreres setmanes: autoexigència, priorització de la seguretat i atribució d'una part important de la responsabilitat a governs anteriors de CiU i PP. D'entre les coses que ha dit, jo m'hagués estalviat, en el marc dels agraïments als treballadors i tècnics que han fet front a la crisi, la menció a Víctor Morlán, el virrei, personatge de funesta memòria pels usuaris de Rodalies.
El president Montilla ha fixat cinc prioritats, per aquest ordre: 1) Restablir el servei de rodalies, que serà efectiu, segons el president, "molt aviat", 2) Completar l'arribada del TGV a Sants, la Sagrera i la connexió amb l'estat francès, 3) Establir un calendari per desdoblaments, construcció de noves línies i millora del transport de mercaderies, 4) Completar els plans de millora de les estacions i renovació de catenàries i 5) Planificar la xarxa del futur, separant, entre altres mesures, infraestructures i serveis i assumint les competències. Finalment, ha demanat la participació de la Generalitat en les obres de l'estat realitzades a Catalunya.
En el seu torn, Artur Mas no ha superat el llistó. Després d'una lletania de denúncies, demagògia i crítiques de falta de lideratge (que només produeix quan ells no governen, sembla), ha demanat més control de l'obra pública, que tothom assumeixi que el traçat va ser consensuat i que la prioritat del PSC ha estat el PSOE i no la xarxa de rodalies. Sobre propostes, solucions i alternatives, cap ni una. Només s'entreveu, de les seves paraules, que estan convençuts que si ells governessin això no passaria. Res de nou sota el sòl decreixent de la casa gran del catalanisme.
Després ha estat el torn de Miquel Iceta, que ha fet una dura intervenció contra Convergència i Unió, acusant la seva culpabilitat per inhibició o omissió en haver votat els pressupostos del Partit Popular que desinvertien en rodalies. Iceta ha posat sobre la taula allò que ja va avançar El Periódico ahir: que CiU va pactar esmenes amb el PP per tal de desviar inversions a rodalies cap a altres obres, que no s'han executat. Una intervenció que ha hagut de ser interrompuda pel president del Parlament per demanar silenci als diputats de l'oposició que s'anaven esverant a mesura que Iceta els anava incendiant.
En aquest primer torn, voldria remarcar la intervenció de Joan Ridao [bloc], que ha qualificat el què estem patint de "tardor negra"de les infraestructures a Catalunya. Ha puntualitzat la intervenció del president, que ha començat explicant els incidents que van ocórrer el 20 d'octubre: els incidents van començar molt abans del 20 d'octubre, quan els successius governs del PSOE i del PP van deixar desinvertir a rodalies, mantenint la inversió en nombres absoluts mentre que el nombre de passatgers es doblava en quatre anys. Des d'Esquerra hem reivindicat, per posar les coses al seu lloc, que quan es va discutir el traçat ja vam advertir que no era bo. I també hem posat al seu lloc a CiU, que va prioritzar la inversió en el TGV que no pas en rodalies durant una bona colla d'anys.
Aquesta explicació de la cronologia del drama que vivim no ha de servir, però, per exculpar l'actual govern espanyol: en Joan Ridao ens recordava que han tingut la possibilitat d'arreglar-ho en gairebé quatre anys, i no ho han fet, tot mantenint la prioritat del TGV. L'autocomplaença del govern espanyol, exemplificada amb l'actitud xulesca de la ministra de Foment, contrasta amb la realitat: 470 averies en el què portem del 2007. Ridao, en nom d'Esquerra, ha posat sobre la taula les solucions: restabliment de les línies de rodalies, arribada del TGV i, per higiene democràtica, dimissió de la ministra de Foment.
A veure què ens aporta el segon torn.

[@more@]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s