La indústria cultural i comunicativa en convulsió

https://i2.wp.com/web.lavanguardia.es/lavanguardia/img/20050527/fnkane.jpg

Alguna cosa es mou en la
indústria cultural i el mapa comunicatiu català. En aquests dies hem rebut
diverses notícies que ens demostren que estem en un moment de transició, on
l’augment d’un consum cultural i comunicatiu que demana mitjans i productes de
qualitat que parlin de la nostra realitat nacional entra en “xoc” amb la
declaració de guerra de l’extrema dreta mediàtica.

Pel que fa a les males notícies,
començàvem l’any amb l’adjudicació, no sense denúncies d’amiguisme, dels canals
de la televisió digital terrestre al grup Libertad Digital, propietat de
Federico Jiménez Losantos i altres “perles” de la intoxicació mediàtica
neofeixista. Per altra banda, el govern del PSOE ha anunciat el tancament de
Ràdio4, la única emissora de RTVE que emitia en català. Respecte aquest punt,
esperem una posició contundent de la Generalitat de Catalunya. També hem vist com
sortien dos nous mitjans, amb una capitalització important darrera, als
quioscos: el diari gratuït ADN i el setmanari “El Economista”, editats
exclusivament en espanyol, malgrat tenir Catalunya com un dels públics
objectiu. Caldrà veure, com d’aquí uns anys, que en queda dels diaris gratuïts
que han anat sortint. És de preveure, de ben segur, la repetició del fenòmen
dels “.com”: després de l’aparició de molts portals generalistes a internet, es
va produïr una sobresaturació del mercat, i ara només queden els grans portals
generalistes i els especialitzats.
Però hi ha bones notícies, i molt bones.

[@more@]

Ahir es va presentar el projecte
Catalunya Acció Sonora (CAS 2006), que oferirà el dia abans de Sant Jordi un
macroconcert de música en català en dos escenaris al Palau Sant Jordi,
continuant la tasca iniciada l’any passat per la Comissió 23 d’abril. Hi
actuaran la
Companyia Elèctrica Dharma, Lax’n’busto, Gossos, Cris
Juanico, Dr. Calypso, Aramateix, la Gossa Sorda, Rauxa, Glissando i Gerard Quintana
(acompanyat per Joel Joan). Serà un altaveu potent i necessari per la indústria
musical catalana. Aquesta setmana ha sortit a la llum “Benzina” una nova
revista de tendències, aquesta vegada en català. Cal saludar la inciativa per
actual, moderna i necessària. Finalment, esperem que en les properes setmanes
veiem els primers resultats del nou Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, que ha de servir
per crear una EGM catalana, és a dir, un mesurador d’audiències adaptat a la
realitat nacional, amb una repercussió molt important sobre la inversió futura de la publicitat als mitjans de comunicació en català. En la convulsió, doncs, hi ha llum.

Un pensament sobre “La indústria cultural i comunicativa en convulsió

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s